Ny vd för Swedisol

Veronica Koutny Sochman blir ny vd för Swedisol, branschföreningen för Sveriges mineralullsproducenter. Veronica har tidigare varit Vice President Environmental Affairs på NCC Property Development och arbetat med företagspartnerskap på Världsnaturfonden WWF och Plan International. Hon tar över efter Mats Björs som går vidare till tjänsten som generalsekreterare på Svenska Brandskyddsföreningen efter 5 år som vd för Swedisol.

– Swedisol representerar Sveriges mineralullsproducenter och har en viktig roll i byggbranschen. Jag ser fram emot att leda arbetet för att få mer hållbara, energieffektiva och säkra byggnader, säger Veronica Koutny Sochman, tillträdande vd för branschorganisationen Swedisol.

Veronica har en lång erfarenhet inom hållbarhetsområdet. Hon har sjutton års chefserfarenhet; som hållbarhetschef på NCC samt kvalitets- och miljöchef på Niras, och som ansvarig för företagspartnerskap i ideell sektor. Hon har en examen från Handelshögskolan i Stockholm och lång erfarenhet av att leda organisationer mot hållbarhetsmål med fokus på samverkan och goda affärsrelationer.

– Veronicas energi och gedigna bakgrund från olika delar av branschen med fokus på miljö- och hållbarhetsfrågor samt hennes vana att kommunicera tydligt kommer att bli en stor tillgång för våra medlemmar och branschen i stort, säger Jonas Svefors, ordförande på Swedisol.
Veronica tillträder som vd den 11 juni 2021.

Swedisol är branschorganisationen för Sveriges mineralullsproducenter. Medlemmar i Swedisol är ISOVER, Paroc och Rockwool.

För mer information, kontakta:
Veronica Koutny Sochman, tillträdande vd Swedisol, 070-176 14 01

veronica.sochman@swedisol.se

Jonas Svefors, styrelseordförande Swedisol, 070-206 28 48

jonas.svefors@owenscorning.com

|Nyhet

Swedisols Energieffektiviseringsindex - Minskad energieffektivitet i svenska flerbostadshus

|Nyhet

Swedisol 50 år: Energieffektivisering - ett kostnadseffektivt sätt att möta energiutmaningarna

Swedisol fyller 50 år!

|Nyhet

Nya krav på ökad energieffektivisering